Honlap készítés - avagy weboldal születik

Egészen sokan keresnek meg mostanában tanácsért, hogyan indul egy honlap készítése, milyen buktatói vannak, milyen alapdolgokkal kell tisztában lenni. Ezért egy rövid összefoglaló következik.

Megjegyezném, most ne a programozó oldaláról közelítsük meg a dolgot, nem is nekik szól ez a cikk. Sokkal inkább egy átfogó leírás üzletvezetőknek, tulajdonosoknak, azoknak, akik ezért pénzt (sokszor nagyon sok pénzt) fizetnek, de sokszor nem is tudják miért és mire.

Milyen részekből áll a honlap?

A domain név

Szóval a honlapnak kell egy név amin megtaláljuk, ezt nevezik domain névnek. Mindenki találkozott már domain névvel, ilyen például az index.hu, a freemail.hu, vagy ahol most e cikket olvassák, a dynamicart.hu is egy domain név.

Domainnév választás

Fontos, hogy a domain név lehetőleg rövid, könnyen megjegyezhető, fülbemászó legyen, picit olyan ez, mint egy jó szlogen, mottó… csak sokkal rövidebb. Ráadásul, könnyen olvashatónak/írhatónak kellene lennie (mint például a dynamicart.hu ugye??? :) Rengetegszer kell lebetűznöm…), hogy ha szóban vagy telefonon kell elmondani, akkor ne kelljen a másik félnek 3x visszakérdeznie. Nehéz választás az biztos, ráadásul nem szerencsés változtatni menetközben!

Választáskor érdemes a választott nevet ellenőrizni, hogy nem birtokolja-e már valaki, ezt az ellenőrzést magyar domain nevekre (akarmi.hu) megtehetjük a http://www.domain.hu/domain/szabad-e/ címen, vagy a legtöbb domain regisztrátor honlapján.

A domain név vásárlása

A domain nevet nem örökre vásároljuk, annak tulajdon jogát X időre lehet megvásárolni. Magyarországon általában a domain regisztrátorok 2 évre szokták adni. Ettől időben felfelé el lehet térni, ez már csak pénz kérdése. A bérleti jog díja regisztrátoronként változik, átlag 4-5000Ft körül van 2 évre. Természetesen, hogy ebbe mi tartozik bele a regisztráláson kívül az mindig az adott regisztrátortól függ. A domain nevet birtokolhatja magánszemély és jogi személy is.

Ez itt a reklám helye, úgy gondolom, hogy független cikkíróként nyugodtan megemlíthetem és ajánlhatom a mobicom.hu-t (E.N.S. Zrt.) mint domain regisztrátort, 2005 óta dolgozom velük, megbízhatók, gyorsak és korrektek minden tekintetben!

Ne feledjük, hogy domain nevünkkel nem csak a honlapunkat érhetjük el majd, de az e-mail címünket is meghatározza. Hiszen, ha megvettük az "enboltom.hu" nevet, akkor az email címünket a következő formában használhatjuk majd: uzletvezeto@enboltom.hu.

A saját domain-es email (is) címekhez kell még egy nagyon fontos dolog, mégpedig a tárhely.

Tárhely szolgáltatók

Minden honlapnak (és saját domain-es emailnek) szüksége van tárhelyre, mivel valahol tárolni is kell az elkészített remekműt. Valamint, hogy az interneten elérhető legyen honlapunk, egy gyors internetes kapcsolattal rendelkező számítógépre (szerver) kell "feltelepíteni". A szolgáltatásnak 24/7-nek (vagyis a nap minden órájában), azaz folyamatos és 99,9%-os rendelkezésre állást biztosító céget kell megbízni a feladattal. Miért is nem 100%-os rendelkezésre állást írtam? Azért, mert aki azt állítja, hogy 100%-s rendelkezésre állást biztosít, egész egyszerűen hazudik! Nincs olyan szolgáltató, aki mindig 100%-ig biztosít, mindig becsúszik valami galiba, de ami fontos, hogy ha beüt a baj, azonnal reagáljanak és javítsák a hibát. Természetesen törekedni kell a folyamatos rendelkezésre állásra.

Képzeljük el, hogy ha egy potenciális ügyfelünk hajnal 3-kor akarja honlapunkat végig nézni és éppen nem elérhető. Bizony az illető nem valószínű, hogy később is próbálkozni fog honlapunkkal, keres mást.

Fontos tényező a tárhelyeknél, egyrészt a kapacitás, vagyis mekkora tárhely áll rendelkezésünkre. Ha csak egy mini honlapot szeretnénk üzemeltetni, akkor általában a legkisebb csomag elég, ha viszont több száz képet szeretnénk hetente feltölteni, akkor már nyilvánvalóan egy nagyobb, adott esetben egy egyedi szolgáltatásban kell gondolkozni.

Másik fontos tényező, hogy milyen szolgáltatást nyújt az adott szolgáltató (pl.: email kezelés), illetve kérdés, hogy nekünk mire van szükségünk. Nem fogunk belemenni a részletekbe, mert az már egy új cikket is kitenne, ami az ügyfelet érdekelheti az a levelezés, a sebesség (nem mindegy, hogy külföld is játszik-e, vagy csak belföld) és a biztonsági mentések, ezek általában már feláras szolgáltatások, a levelezést kivéve. De ezekről pontosabban mindenképp a honlapot készítő szakemberrel kell beszélgetni.

Tárhely szolgáltatóból rengeteg van, a legkülönbözőbb árakon dolgoznak. 2012. – 2013. árakat alapul véve egy 2,5GB-s tárhely nettó 10-15.000Ft között mozog éves szinten, persze ez alatt és felett is találhatunk szolgáltatót. Ne feledjük, az ördög a részletekben bújik meg.

Na, ott tartunk, hogy a domain név megvolt, tárhely megvolt, jöhet a lényeg. A honlap.

Általában a megrendelőnek (tisztelet a kivételnek) - mikor eldönti, hogy honlapot szeretne (általában) cégének - fogalma sincs, valójában mit is szeretne, sőt fogalma sincs, mivel jár ez az egész (nem csak az anyagiakra gondolok).

Mit-Kinek-Hogyan

Vagyis, tisztában kell lenni azzal, hogy mit kínálok, azt kinek kínálom és azt hogyan teszem.

Nyilván van más megközelítés is, most a legegyszerűbb sémát próbálom megközelíteni.

A Mit-be tartozik, hogy mit is szeretnénk eladni, reklámozni, közönség elé tárni. Ez maga a cég, a szolgáltatás, a termék. Nagyon fontos dolog tisztában lenni azzal, mit is kínálunk valójában. Ezt szavakba (és képekbe és formába) is kell önteni, hiszen aki a honlapot olvassa majd, mindig potenciális vevő, csak tudni kell meggyőzni. Ezért javaslom, legyen az első lépés, hogy leírjuk szépen (akár fogalmazásszerűen), mit is akarunk eladni, milyen szolgáltatásaink vannak, milyen termékünk van.

A Kinek kör már érdekesebb és tágabb is. Minden terméknek, szolgáltatásnak van egy célközönsége, maximum szűkebb vagy tágabb az. Meg kell találni őket, itt az előzőekben taglalt Mit rész megfogalmazásán van nagy hangsúly, valamint a honlap küllemén (design). A honlap elérhető-e mobil eszközökön? Milyen közösségi médiákra lesz felkészítve (pl.: Facebook, Gplus, Twitter), sorolhatnánk…

Hogyan, nos, ez talán a legösszetettebb rész, a Kinek már picit bele is folyt a közösségi médiák kapcsán. De szárazon a Hogyan résznél maradva azt is tudnunk kell, hogy hogyan szeretnénk a szolgáltatást, terméket kínálni. Webshopot akarunk készíteni, vagy csak egy katalógust, amit fellapoznak, majd nyúlhatnak a telefonért, vagy írhatnak emailt a rendelésről. A hogyan részhez tartozik az is, hogyan akarjuk ezt az egészet tálalni, fiatalosan vagy komolyan?

Rengeteg kérdést feltehetünk magunknak, egy a lényeg, hogy feltegyük ezeket a kérdéseket és rágjuk át magunkat ezeken. Majd még fontosabb, írjuk le ezeket, akár papíron, akár gépen, higgyék el, nem fogják megbánni, és a kivitelezők is meghálálják, ha nem ad hoc ötletek sorozatát zúdítjuk a fejükre! Persze kérdezni mindig szabad és kell is, hiszen általában ők értenek jobban ehhez! :)
A végére még két dologról szólnék, mert szorosan idevágó.

Levelezés

Azt tapasztalom, hogy még mind sok cégnek @freemail.hu, @t-online.hu az email címük vége, holott már van saját honlapjuk.

Nos azért ez nem egy szerencsés marketingfogás, és nem is mindig szimpatikus, meg minek reklámozzuk a szolgáltatókat.

Szinte mindig azt hallom kifogásnak, hogy azaz email cím már be van járatva, már megszokták az ügyfelek. Elárulok egy titkot, semmiből nem tart átvezetni a régi címet az újra, íme:

  1. Adott az enboltom@t-online.hu cím, de már működik az enboltom.hu honlap, így szeretnénk egy uzlet@enboltom.hu email címet bevezetni. Ez lenne a régi email cím megfelelője idővel.
  2. Megkérjük a tárhelyszolgáltatót, vagy rendszergazdánkat, vagy aki a honlapot üzemelteti, hogy készítse el az uzlet@enboltom.hu email címet.
  3. Megkérjük (vagy online ügyfélszolgálaton beállítjuk) a jelenlegi email szolgáltatót (ez esetben t-online.hu), hogy irányítson át minden kérést az új uzlet@enboltom.hu email címre.
  4. Így minden, a régi címre érkező levelet megkapunk az új címen, és ha válaszolunk, akkor már az új címet kapja meg az ügyfél. Így egy idő után elhagyható a régi email cím.

Alternatíva a váltásra, minden új felületen és ügyfélnél az új email címet használjuk, és előbb-utóbb elkopnak a régi email címre érkező levelek.

Rendszeres tartalom

Ezt még mindig kevesen tudják, illetve kevesen hiszik el, de a rendszeres, friss és érdekes tartalom nagyon fontos. Egyszerűen azért, mert ha mindig ugyanazt látom egy cég honlapján, akkor az unalmas. Meg azt az érzetet kelti, hogy nem foglalkoznak a honlappal.

Ráadásul, ha folyamatosan új tartalmat generálunk, azt a Google nagytestvér is értékeli, így előrébb kerülhetünk a találati listán. Sőt minél több tartalmunk van, annál több ember fog a honlapunkra tévedni, pusztán azért, mert valamit keresett és a mi oldalunkat dobta ki a kereső. Extra plusz, ha azt érzi a látogató, hogy ejha, ezek aztán értenek a dolgukhoz, mennyi sok és hasznos információval elláttak.

Ez viszont sok munka, legalább is nem megy magától…

Szeretném hangsúlyozni, hogy a cikk nem szentírás, nem garantál semmit, pusztán javaslat, hogy jobban átgondolhassák mit is szeretnének a leendő honlap tulajdonosok!

Buy and Trade Bitcoin at Binance